Jaarverslag Geschillencommissie 2015

Maandag 04 april 2016

De Geschillencommissie heeft haar jaarverslag gepubliceerd. Hierbij de resultaten van zowel de commissie Wonen als commissie Parket
Jaarverslag Geschillencommissie 2015

De Geschillencommissie Wonen behandelt klachten op het gebied van woninginrichting (bijvoorbeeld bankstel, keuken, parketvloer of badkamer) tussen ondernemers - die deelnemen aan de Stichting Garantieregelingen Centrale Branchevereniging Wonen (SG CBW) - en consumenten.

Dit loopt via bemiddelingsdeskundigen die de mediationcursus van het Nederlands Mediation Instituut (NMI) succesvol hebben doorlopen en over goede vaktechnische kennis beschikken.

Er waren 987 klachten in behandeling, waarvan 792 ingediend in het verslagjaar. De commissie verzond in het verslagjaar 331 uitspraken. Ook werden 128 zaken onder leiding van een bemiddelingsdeskundige geschikt. Zie ook afbeelding 1.

Het merendeel van de klachten had betrekking op zitmeubelen en keukens, gevolgd door badkamers. De overige klachten hadden onder meer betrekking op parket, vloerbedekking en slaapkamers. Het gemiddelde belang dat bij de klachten in het geding was, bedroeg € 3.930.

In 81% van de gevallen was de consument bij de zitting aanwezig om een mondelinge toelichting te geven. De ondernemer was in 58% van de gevallen aanwezig om het standpunt toe te lichten.

De Geschillencommissie Parket doet hetzelfde maar dan bij klachten over parket-, laminaat- of kurkvloeren tussen consumenten en ondernemers, die zijn aangesloten bij de Vereniging Parketvloeren Leveranciers (VPL).

Er waren 14 klachten in behandeling, waarvan 9 ingediend in het verslagjaar. Er werden 4 uitspraken verzonden. In 1 geval hebben partijen alsnog onderling geschikt. Zie ook afbeelding 2.

De meeste klachten betroffen een levering die afweek van wat overeengekomen was (non-conformiteit) en schade. Onder andere betroffen de klachten legwerkzaamheden en krassen. Het financieel belang dat bij de klachten in het geding was, bedroeg gemiddeld € 4.612. Zowel de consument als de ondernemer waren in alle gevallen ter zitting aanwezig.

www.degeschillencommissie.nl
www.inretail.nl
www.vplparket.nl
www.wonen.cbw-erkend.nl

Tags

Nieuws, wonen, woon, woning, inrichting, interieur, geschil, zaak, ruzie, rechtszaak, onenigheid, verschil, meningsverschil, koop, klacht, gegrond, ongegrond

Gerelateerd nieuws

Jubileum voor vernieuwd Mflor
Incoda positief afgesloten
Na drie dagen is de de beurs Incoda - Interieurcollectiedagen - in Gorinchem afgelopen. Mede door de professionele stands had de beurs een goede uitstraling.
Pode noviteiten Destination Design
Tijdens Destination Design in Eindhoven presenteerde Pode drie gloednieuwe ontwerpen van uitsluitend Nederlandse ontwerpers. Designliefhebbers konden de bank Yanda, draaifauteuil Flare en poef Bowan ontdekken.

Kobefab failliet
Faillissement HCM Meubelproducties
Op 25 september is door de Rechtbank Gelderland vestiging Zutphen, het faillissement uitgesproken over HCM Meubelproducties uit Zeeland (Landerd) in Noord-Brabant.

Ontvang het allerlaatste interieurnieuws dagelijks in uw mailbox!

Vul uw e-mailadres in en ontvang dagelijks het allerlaatste interieurnieuws van uw voorkeuren.

aanmelden
Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden